Nappuloiden liikkuminen
symbolit:
punainen - musta - siirto
Kenraali (K) siirtyy yhden pisteen linjaa tai
riviä pitkin palatsissa. Kenraalit eivät saa olla samalla linjalla
ilman että niiden välissä olisi vähintään yksi nappula.
Vaunu (V) siirtyy linjaa tai riviä pitkin
halutun matkan.
Tykki (T) siirtyy linjaa tai riviä pitkin
halutun matkan tai lyö vastustajan nappulan, jolloin tykin ja lyötävän
nappulan välisellä linjalla tai rivillä on oltava täsmälleen yksi oma
tai vastustajan nappula ‘pukkina’.
Hevonen (H) siirtyy ensin yhden pisteen linjaa
tai riviä pitkin vapaaseen pisteeseen, jonka jälkeen vinottain yhden
pistevälin samaan etenemissuuntaan. Jos ensimmäisessä pisteessä on
nappula, siirto ei ole sallittu.
Sotilas (S) siirtyy yhden pisteen eteenpäin,
joen ylitettyään myös sivulle.
Elefantti (E) siirtyy vinoon 2 pistettä yhden
vapaana olevan pisteen yli; se ei ylitä jokea.
Neuvonantaja (N) siirtyy yhden pisteen vinoon
palatsissa.
Pelipöytäkirjoja laaditaan useimmiten perinteisellä
kiinalaisella merkintätavalla, mutta myös algebrallista
merkintätapaa voi käyttää.
Nappuloiden arvioidut voimasuhteet
Nappula |
Arvo |
Sotilas ennen joen ylittämistä |
1 |
Sotilas joen ylittämisen jälkeen |
2 |
Neuvonantaja |
2 |
Elefantti |
2 |
Hevonen |
4 |
Tykki |
4½ |
Vaunu |
9 |
Näihin
arvioituihin voimasuhteisin käytännön pelissä vaikuttavat lisäksi myös
muiden nappuloiden sijainti laudalla sekä jäljellä olevien nappuloiden
määrä. Esimerkiksi tykin voimakkuus pienenee nappulamäärän laudalla
vähetessä, ja viimeisellle riville edennyt sotilas heikkenee sen
menettäessä kyvyn liikkua enää eteenpäin.
sivun alkuun
|