Etusivulle

Kiinalainen merkintätapa

Viralliset suomenkieliset nimet ja lyhenteet nappuloille ovat:
  • Kenraali (K)
  • Vaunu (V)
  • Tykki (T)
  • Hevonen (H)
  • Sotilas (S)
  • Elefantti (E)
  • Neuvonantaja (N)
  • Kirjallisuuden (mm. Euroopan liiton EXF:n nettisivujen saksankielinen kirjallisuus) lukemisen helpottamiseksi seuraavassa myös lyhenteet englanniksi ja saksaksi.

    Englanniksi vastaavat lyhenteet samassa järjestyksessä ovat useimmiten (vasemmalla maailman kattojärjestö WXF:n virallinen notaatio):
  • King (K)
  • [General=G]
  • chaRiot (R)
  • [Rook=R]
  • Cannon (C)
  •  
  • Horse (H)
  • [kNight=N]
  • Pawn (P)
  • [Soldier=S]
  • Elephant (E)
  • [Bishop=B, Minister=M]
  • Advisor (A)
  • [Guard=G, mAndarin=A]

    Saksan kiinalaisen shakin liitto, Deutscher Xiangqi Bund (DXB) suosittelee (samassa järjestyksessä) seuraavia saksankielisiä merkintöjä (suluissa muutama kirjallisuudessa esiintyvä poikkeus):

  • Feldherr (F)
  • [General=G]
  • Wagen (W)
  • [Turm=T]
  • Kanone (K)
  •  
  • Pferd (P)
  •  
  • Soldat (S)
  •  
  • Elefant (E)
  •  
  • Leibwächter (L)
  • [Mandarin=M]

    Kiinalaisessa merkintätavassa kummankin pelaajan linjat on numeroitu alkaen ykkösestä pelaajan oikeanpuolimmaisesta linjasta. Laudan rivejä ei ole numeroitu.

    T2=5 ilmoittaa, että tykki joka on toisella pystylinjalla siirtyy samalla vaakarivillä (=) linjalle 5. Siirto H8+7 ilmoittaa että hevonen joka on kahdeksannella linjalla siirtyy eteeenpäin (+) linjalle 7. Siirto V2+6 ilmoittaa että vaunu joka on toisella pystylinjalla siirtyy 6 askelta eteenpäin (vastustajaa kohti).

    Jos samalla pystylinjalla on useita nappuloita jotka voisivat siirtyä saman merkintätavan mukaisesti, “ylempänä” oleva nappula merkitään merkillä + ja alempana oleva merkillä -. Esimerkiksi V+=3 ilmoittaa että kahdesta vaunusta, jotka sijaitsevat samalla pystylinjalla (jota merkintätapa ei tässä tapauksessa kerro) ylempänä oleva siirtyy samalla rivillä linjalle 3. Siirron merkintään käytetään kiinalaisessa merkintätavassa yleensä 4 merkkiä.

    Esimerkkipeli kiinalaisella merkintätavalla:

     1. T2=5 H8+7  2. H2+3 V9=8
     3. V1=2 H2+3  4. S7+1 S7+1 
     5. V2+6 V1+1  6. T8=7 E3+5
     7. H8+9 H7+6  8. V9=8 T2-1 
     9. S7+1 S7+1 10. V2-1 H6+4
    11. T7+1 S7+1 12. S7+1 S7+1
    13. T7+4 T2=7 14. E3+1 T8+1
    15. V8+4 H4+5 16. E7+5 S7+2 
    17. S7=6 T7=4 18. T7-1 V1=8 
    19. T7=5 N6+5 20. V8=4 T8=6 
    21. V2=6 V8+3 22. T5-1 T6=5 
    23. S5+1 V-+3 24. N6+5 T4-1 
    25. H9+7 T5=4 26. V6=7 T4=2 
    27. V7=8 T4=2 28. V8=6 V8+2 
    29. H7+8 T2+2 30. V6=8 V8=1 
    31. S1+1 T2=5 32. V8=6 S7+1 
    33. E1+3 V1+3 34. V6-5 V1-4 
    35. T5=6 V8+3 36. T6+3 V1=2 
    37. V6+6 T5+1 38. T6=9 T5=1 
    39. T9-3 S1+1 40. V6=1 S1+1 
    41. V1=4 V2+4 42. N5-6 V2-3 
    43. S1+1 S1+1 44. S1+1 S1+1 
    45. S1=2 S1=2 46. S2=3 V8-4 
    47. V++2 S2=3 48. V+=3 S3=4 
    49. S3+1 V8-2 50. V4+4 S4+1 
    51. S3=2 E7+9 52. S2+1 V8=6 
    53. V4+1 K5=6 
    
    Punainen luovutti.
    

    Pelipöytäkirjoja voi halutessaan laatia myös algebrallisella merkintätavalla.

    sivun alkuun

     

    etusivu

    Kuinka nappulat liikkuvat?

    Algebrallinen merkintätapa

    Pelaa tietokonetta vastaan

    Avauksia

    Loppupelitehtäviä

    Kirjallisuutta

    Vertailua shakkiin

    Ketkä xiangqia harrastavat?