Kiinalaisen shakin avauksiaLyhyt
katsaus yleisimpiin kiinalaisen shakin avauksiin
Kaikkein aggressiivisin ja ylivoimaisesti
suosituin avaussiirto on 1. T2=5. On arvioitu, että jopa 70%
kaikista peleistä
alkaa tällä siirrolla. Tykki uhkaa vastustajan
keskustasotilasta ja, mikä
tärkeintä, valmistelee kuningashyökkäystä.
Materiaaliedun tavoittelu kehityksen
kustannuksella, esimerkiksi siirrolla 1. T2=3, saattaa olla vaarallista
ajanhukkaa.
”Kahden hevosen puolustus” (Screen horses,
Two horses defence, Ping Feng Ma) on suosituin mustan avaus. Siinä
musta
kehittää molemmat hevosensa tykkien väliin suojaamaan
keskustasotilastaan.
Avauksessa on runsaasti erilaisia muunnelmia. ”Fan Gong Ma” (Nimeä on vaikea
kääntää!)
avauksessa musta kehittää myös molemmat hevosensa kohti
keskustaa mutta toinen
tykki pelataan palatsin kulmalle. Tällöin musta voi
kytkeä elefanttinsa. Avaus
on suhteellisen uusi. Punaisella on useita tapoja
hyökätä mutta mustan asema on
kestävä. ”Samansuuntainen tykki” (Same direction
Cannon) avauksessa musta vastaa avaussiirtoon 1.T2=5 symmetrisesti
peilikuvasiirrolla T8=5. Siirto on mahdollinen koska välitön
mustan suojattoman
keskustasotilaan lyönti 2.T5+4 johtaa tempohäviöihin ja
aloitteen siirtymiseen
mustalle. Tämä lyönti esiintyy vain amatöörien
keskuudessa. ”Vastakkaissuuntainen tykki” (Opposite
direction Cannon) avauksessa musta pelaa T2=5 eli hän
siirtää tykkiään
päinvastaiseen suuntaan kuin punainen. Tämän avauksen
uudemmassa ja suositummassa
muodossa musta pelaa tykkisiirron vasta myöhemmässä
vaiheessa. (Jälkisiirtoinen
vastakkaissuuntainen tykki, Delayed opposite direction Cannon). Viidentenä vaihtoehtona voidaan mainita
”Kolmen askeleen tiikeri” (Three Step Tiger) avaus. Nimityksellä
tarkoitetaan
kehitystapaa, jossa pelaaja kehittää vaununsa nopeasti
siirtämällä tykin laudan
reunaan (Esimerkiksi H2+3, T2=1 ja V1=2) Tämä kehitystapa voi
johtaa muihin
avauksiin. Muut esitetyt keskustykkiavaukset ovat
harvinaisia mestaritasolla.
”Sotilasavaus” (1.S7+1) on erittäin
joustava avaus. Punaisen alkusiirto on hyödyllinen kehityssiirto
mutta kaikki
upseerien kehitykseen liittyvät valinnat ovat tekemättä.
Siksi musta ei yleensä
pelaa keskustykkisiirtoa 1. siirtonaan koska punainen voisi
käyttää hyväkseen
keskustykkiavauksien teoriaa käännetyin värein mutta
avaussiirron ansiosta
parempana versiona. ”Elefanttiavaus” (1.E3+5) on ensisijaisesti
rauhallinen puolustuksen varmistussiirto joka siirtää
taistelua myöhäisemmäksi. ”Hevosavaus” (1.H2+3) on luonnollinen
kehityssiirto. Punainen voi esimerkiksi pyrkiä pelaamaan Kahden
hevosen
puolustusta, Fan Gong Ma avausta tai Kolmen askeleen tiikeriä
käännetyin
värein. Myös Tykin kehittäminen palatsin
kulmalle
siirroilla 1.T2=4 (Palatsin kulmalle siirtyvä Tykki, Palcorner
Cannon) tai 1.T2=6
(Palatsin yli kulkeva Tykki, Crosspalace Cannon) ovat kelvollisia
kehityssiirtoja Muut punaisen avaussiirrot kuten 1.H8+9
(Reunahevonen,
Edge Horse), 1.T2=3 tai 1.T2=7 ovat hyvin harvinaisia.
Olavi Stenman ja
Timo Aitta YLEISIMMÄT KIINALAISEN
SHAKIN
AVAUKSET (17.1.2007 / TA,OS)
3. V1=2 S7+1
4. S7+1 T8+4 5.
H8+7 E3+5 /T2=5
4. V2+6 H2+3 5.
S5+1 N4+5
5. T8=6 V1=2
6. H8+7 T2=1
7. S5+1
5. H8+7 S3+1 6.
V9+1 T2+1 7. V2-2 E3+5 8. S3+1 /S7+1 /V9=6 (“Kaksipäinen
H2+3 4.
S3+1 S3+1 5. T8+4 E7+5
/H3+2 käärme“)
5. H8+9 E3+5 6.
T8+4
E7+5
6. V9+1
S1+1 6. T8=7
H3+2 7. V9+1 S1+1 /E7+5
/E3+5
4. H8+9 S7+1 5.
T8=6 V1=2 6. V9=8 T2+4 7. V2+4 T8=9
8.
V2=4
5. T8=7 V1=2 6.
V9=8 T2+4 / T2+2 /T8+4
4. S7+1 S7+1 5.
T8=7 T8+2 6. H8+9 T2+4
6. V2+4
5. H8+7 E3+5 6.
T8+2
T8+2
6. H7+6
T2+4
6. V2+4 T2=7 7.
E3+1
6. S5+1 T8+4
(“Joen ylittävät tykit”)
5. V2+6 V1+1 6.
H8+7 /T8=7
H7+6 6. H8+7
E3+5 /V1+1 /S7+1
T2+4 6.
S5+1 E3+5 7.H8+7 N4+5 8.
V9+1 /T8=9
N4+5 6.
H8+7 /T8=7
T8=9 6.
V2=3 V8+2 7. H8+7 E3+5
(“Reunatykki”) T9-1 7.
S5+1 /H8+9 /T8=6
7. H8+7 V1+1
8. T8=9
N4+5 8. H7+6 / T8=9
Jälkisiirtoinen
vastakkaissuuntainen Tykki 1.
T2=5 H8+7 2.
H2+3 V9=8 3. V1=2
T8+4 4. S3+1 T2=5
5. T8+5
H2+3
(“Moderni muunnelma”)
5. H8+7 V1+1 6.
V9=8
V1=8 7. H3+4 /S7+1
H2+3 6. S7+1
V1=2 7. V9=8 V2+6 8.
H7+6 /T8=9
V2+4 8. T8=9
V2=8 9. V8+6 S7+1 /T8=7
/T5=6
6. V9=8 S3+1 7.
H3+4 T8+1 /V1=2 /V1+1 7. T8+4 T8=7 8.
T8=7
Papukaijatykki 1.
T2=5 H8+7 2.
H2+3 V9+1 3.V1=2 T8-1 4. H8+9 E3+5
4. H8+7 S3+1
S7+1 5.
V1+1 /T8+2 /H7+6
V8+5 5. S5+1 /E7+9
Fan Gong Ma 1.T2=5
H2+3 2. H2+3
T8=6 3. V1+1 H8+7
4. V1=4 V9=8
5. H8+7 N4+5
6. S5+1 /V9+1 3. V1=2 H8+7
4. T8=6 V1=2 5.
H8+7 T2=1 6. S7+1 S7+1 7. H7+6 N6+5
4. S7+1 S7+1 5.
V2+6 V9+2 /N4+5
4.
S3+1 S3+1 5. H8+9 E3+5 6. T8=6 /T8=7
E7+5 6.
T8=6 /T8=7 Yhden
hevosen puolustus 1. T2=5 H2+3 2. H2+3 V9+1
3.
V1=2 H8+9 4. S7+1 T8=7 5. H8+7 E3+5 /V9=4 Yuan Yang
tykit 1. T2=5 H2+3 2.
H2+3
S7+1 3. V1=2 V9+2 4. H8+7 T2-1
5.
V2+6 Samansuuntainen tykki 1.
T2=5 T8=5 2.
H2+3 H8+7 3. S3+1 V9=8 /V9+1 3.
V1+1 V9=8 4. V1=6 V8+4 5. H8+7 H2+3 /N6+5 3. V1=2 S7+1 4.
H8+7 H2+3 5. S7+1 V1+1
4. S7+1 T2+4 5.
H8+7 H2+3 /V9+1
V9+1 5. H8+7 V9=4
6. V2+4 H2+3
7. S3+1
V9+1
4. V2+6 S3+1 5.
V2=3 H2+3
5. T8=7 H2+3 6.S7+1
H3+4
4. T8=6 H2+3 5. H8+7
V1=2 6. V9=8 T2+4 7. T6+5
V9=7 8. V2+6 H7-9
V9=4 5. N4+5
H2+1 6. H8+7 V1=2 7. V9=8
V4+5 8. V2+6 T5=3
4. H8+7 H2+3 5.
S7+1 V1+1 6. S3+1 /T8+1
V9=4 5.
S7+1 H2+1 /H2+3 /V4+5
5. S3+1 V4+4 6.
T5=4 /E3+1
S3+1 6. V2+5 E3+1
7. T8=9
H2+1
6. H3+4
H2+3 6.
S7+1 V1+1 7. N6+5 V4+5
8. E7+9 (“Double head snake”) Vastakkaissuuntainen
tykki 1. T2=5 T2=5 2. H2+3 H2+3 3.
V1=2 V1=2 4. H8+7 H8+7 5. V9=8 V9=8
6.
T8+4
H8+7 4.
T8=6
H8+9 3.
V1=2 V9=8 4. H8+9 /H8+7 2) Muut avaukset Sotilasavaus 1.S7+1 S7+1
2.
T2=3 T8=5
2. H8+7 H8+7 3. V9+1 /T8=9 H8+7
2.
S3+1 T2=3 /T8=9 /V9+1 T2=3
2.
T2=5 E3+5 3. N6+5 S7+1
/H8+7
3. H8+9 V9+1 /H8+7
3. H2+3 V9+1 4.
V1=2 V9=2 5. H8+7 H2+4 6. T8=9 H8+9
7.
H7+6
S3+1 4. V1=2
S3+1 5. H8+9
(“Gambiitti
muunnelma”) Elefanttiavaus 1. E3+5 S7+1 2.
H8+9 /S7+1
T8=5 2.
H2+3 H8+7 3. V1=2 V9=8 4. H8+7 H2+1 /V8+6 /S7+1 T8=4 2.
H2+3 H8+7 3. V1=2 H2+1
/S7+1
T2=4
2. V9+1 H2+3 3.
V9=6 H8+7 4. H8+9 V1=2 5. S9+1
Hevosavaus 1.
H2+3 S7+1 2.
S7+1 H8+7 3. H8+7 V9+1
/H2+3
2. T2=1 H8+7
3. V1=2 V9=8
4. V2+6 T8=9
2. T8=6 H8+7 3.
H8+7 H2+1 Palatsin
kulmalle siirtyvä
tykki
1.
T2=4 T2=5 2. H8+7 H2+3 3.
H2+3 H8+9 4.
V1=2 V9=8 5. V9=8 V1=2 6.
T4+5 /T8+4 Palatsin
yli kulkeva tykki 1. T2=6 T8=5 2. H2+3 H8+7 3. V1=2 V9+1
4. V2+6 V9=4
5. N4+5 H2+3 |
Pelaa tietokonetta vastaan |